یک کشته و ۲ مصدوم بر اثر تصادف در جاده ماریان به زاک+عکس پلیس محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد را کشف کرد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس شهری تهران دستگیر شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت تاخیر پرواز مشهد - تهران هواپیمایی چابهار چه بود؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقتی مقتول خواست قاتلش اعدام نشود! خراسان‌رضوی رکورددار حوادث ترافیکی طی هفته گذشته کشف موادغذایی احتکارشده در کاشمر به ارزش بیش‌از ۴.۵ میلیارد ریال پیگیری دادستانی مشهد در خصوص حادثه غرق‌شدگی در یکی از استخرهای این کلانشهر چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟ رژیم غذایی برای کودکان ممنوع؛ بهترین راه برای درمان چاقی کودکان تیمارگاه حیات‌وحش استان خراسان‌رضوی راه‌اندازی می‌شود استخوان کودکان را چگونه تقویت کنیم؟ مصرف بیسکوییت و کلوچه چه تاثیری بر سلامتی کودکان دارد؟ خشم بهاری را کنترل کنید برای حفظ سلامتی روزانه چند عدد تخم مرغ بخوریم؟ زردچوبه چه تاثیری در افزایش طول عمر و جوانی دارد؟ ۴ عارضه مصرف خودسرانه ویتامین دی را بشناسید بیشتر شکایات مردمی از پزشکان در حوزه زیبایی است | عمده اقدامات غیرمجاز در آرایشگاه‌ها و مراکز زیرزمینی
سرخط خبرها

آثار ثبت جهانی ایران در یونسکو ویترین تمدن ملی است

  • کد خبر: ۱۸۶۲۵۵
  • ۰۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۷
آثار ثبت جهانی ایران در یونسکو ویترین تمدن ملی است
استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه گردشگری از اثرات مثبت ثبت جهانی میراث ملموس و ناملموس ملی ایران در یونسکو سخن گفت و آن را در رشد گرشگری بین المللی سودمند ارزیابی کرد.

فرید جواهرزاده در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز به مناسب هفته ملی گردشگری با اشاره به تعدد آثار ملی ایران که در سازمان جهانی یونسکو ثبت شده اند گفت: پیامد‌های ثبت جهانی آثار تاریخی ملموس و ناملموس یک ملت، یعنی ویترین تمدنی آنان را به جهانیان معرفی کنند و در این زمینه، ایران با ثبت بیش از ۱۰۰ اثر جهانی، دارای یکی از کم نظیرترین ویترین‌های تاریخ و تمدن ملی برای جهانیان است.

وی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و وقوع جنگ تحمیلی، ما گرفتار شرایطی بودیم که امکان ارسال پرونده‌های ثبتی به یونسکو را نداشتیم و متاسفانه فاصله معناداری با کشور‌هایی مانند ایتالیا، فرانسه و حتی آمریکا پیدا کردیم که تا مدت‌ها جبران آن برای ما سخت بود.

وی با بیان اینکه شرایط ثبت آثار تغییر کرده است اضافه کرد: طبق قانون سازمان جهانی یونسکو، کشور‌ها سالانه یک پرونده ثبتی ارسال می‌کنند و تا اینجا شرایط همگی برابر است. اما این فاصله بین ما و سایر کشور‌های مدعی پابرجاست.

جواهرزاده تاکید کرد: ابتکار چند سال اخیر وزارت میراث فرهنگی مبنی بر ارسال پرونده مجموعه‌های تاریخی برای ثبت جهانی، قدری این فاصله کم شده است و طی مدت اخیر، دو پرونده مجموعه باغ‌های ایرانی و کاروانسرا‌ها اثر مثبتی برای ما داشته است.

ثبت جهانی آثار، شروع توسعه گردشگری

رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران در بخش دیگری از گفت و گوی خود به نتایج ثبت جهانی آثار اشاره کرد و گفت: شاید برخی گمان کنند ثبت یک اثر تاریخی در پهنه جهانی در واقع پایان کار است؛ اما به جرئت می‌توان گفت این تازه آغاز راه توسعه گردشگری برای آن کشور است.

جواهرزاده توضیح داد: اولین اقدام در جذب گردشگری، معرفی شاخصه‌های گردشگری آن کشور به دیگران است و معرفی درست و تبلیغات گسترده کمک بزرگی به رشد جمعیت گردشگر خواهد داشت. در واقع، وقتی اثری در سازمان جهانی یونسکو ثبت می‌شود، علاقمندان و مخاطبان بیشتری جذب می‌شوند و بازدید‌ها از آن کشور افزایش می‌یابد.

وی افزود: زیرساخت‌ها حرف اول را در تامین نیاز‌های گردشگری می‌زنند و آثار تاریخی، نماد‌هایی هستند که تامین زیرساخت را توجیه می‌کنند. داشتن سیستم حمل و نقل پیشرفته و گسترده، راه‌ها و جاده ها، امنیت داخلی و خارجی و... نماد‌های موثری برای جذب گردشگری می‌باشد.

از ایران هراسی جلوگیری شود

جواهرزاده با اشاره به پیامد‌های ثبت آثار تاریخی بر رشد حضور گردشگران خارجی در کشور عنوان کرد: اگر تبلیغات منفی برخی کشور‌ها و رواج ایران هراسی در منطقه نمی‌بود، امروز ایران قطب گردشگری منطقه به حساب می‌آمد.

وی ادامه داد: بسیاری از دشمنان ما خواهان ایجاد رعب و وحشت علیه امنیت و ثبات ملی هستند و این باعث می‌شود تا مقصد گردشگری بسیاری از ملل نباشیم؛ بنابراین لازم است این تبلیغات سیاسی مضر را دفع کنیم.

جواهرزاده با اشاره به تشبیه اخیر وزیر میراث فرهنگی از گردشگری که آنرا مانند «بازی مار و پله» خطاب کرده بود تصریح کرد: سخن اخیر وزیر محترم نمایانگر این این است که در راه توسعه گردشگری، اثرگذاری و تبلیغات و ضد تبلیغات و برنامه ه دشمن برای جلوگیری از رشد گردشگری ایران باید با دقت بررسی و مشکلات آن برطرف شود تا همه از این توسعه بهره‌مند شویم.

این استاد دانشگاه یادآور شد: نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های مختلف در کنار برگزاری تور‌های اثرگذار برای افراد اثرگذار و دارای بازار اجتماعی مثبت، کمک بسیار مهمی در دفع حیله‌های دشمنان در زمینه ایران هراسی خواهد داشت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->